• Huvudmeny

Platsvarumärke N som i Nora

Noras platsvarumärke för föreningar, företag och alla invånare.

Noras platsvarumärke för kommunens alla föreningar, företag och invånare - fritt att användas! Ta en titt i idébanken eller gå direkt på öppna bildarkivet och ladda ner N-et.

N som i Nora - texten i N-et

Nora är på riktigt. Naturen verkar sagolik , våra gator liknar filmkulisser, men allt är bara äkta. En plats där besökare brukar undra om trästaden är ett museum. En plats där drömmen om livet i småstaden och på landet är verklig året runt. En plats för framtiden sedan länge.

Att vara i Nora är att vara nära. Människor. Platser. Upplevelser. Förnimmelser. Idyller och ett myller av måleriska detaljer. Stadslivet och landsbygden, fritiden och friheten. Fridfulla gårdsbutiker, skogstokiga cykelterränger och kulturella vandringar. Gör en utflykt med tåget, ta båten till Alntorps ö eller följ en grusväg ut på landet!

Att leva i Nora är att vara i alla tider. Då, nu och imorgon. Här fanns järnet och skogen. Nu skapas ny historia, med modern teknik och utvecklade kommunikationer. Den skapas av småföretag, storbolag, föreningar och byalag, med innovatörer, entreprenörer, handlare och livskonstnärer. Den skapas av Norabor sedan generationer. Den skapas av nyinflyttade till trakten. Den skapas av alla som vill vara med och uppleva något nytt.

Någon har beskrivit Nora som besökarens barndomsstad. Någon annan har kallat bygden för en riktig liten finhåla. Säkert är att livet i Nora är värt att syna närmare. En plats som ligger i tiden. Alltid. På riktigt.
Länk till utskriftsformat

N as in Nora - the text in English

Nora is for real, the nature is as in a fairytale, our streets are like film sets, but it is all genuine. Nora is a place where visitors might ask whether the town, with its charming old-fashioned shops and houses, could itself be a museum of Swedish life and heritage. Nora is a place where dreams of small town and countryside life come true all the year around. Nora is the ideal place to secure a future and make your dreams happen.

To be in Nora is to be close, to people, places, experiences and sensations. Nora has an abundance of both idyllic and picturesque places. It comprises of a mixture of town life and the stunning rural countryside offering great leisure pursuits and freedom due to the large open spaces. To be in Nora is to be close to peaceful farm shops, white-knuckle forest biking trails and cultural walks in town, take a trip on the old train, hop onto the boat to Alntorp island or follow a graveled road out in the countryside!

To live in Nora is living in all times at once, then, now and tomorrow. Then, there was the iron and the forest. Now, new history is being made; by small businesses, large companies, associations and village communities due to modern technology and improved communication. History is being made by innovators, entrepreneurs, merchants and life artists. History is also being made by people who have lived here for generations, by people who have just moved in and by anyone who wants to be part of creating the experience of today and of Tomorrow.

Someone once described Nora as a dream from their childhood, someone else described it as a sweet little place, like the picture on the lid of a chocolate box.

It is well worth taking a closer look at the lifestyle you can find in Nora. Nora is a “bygone” place steeped in history and charm existing successfully within a modern world! 
Länk till utskriftsformat

Vad är ett platsvarumärke

Platsvarumärke är ett krångligt ord för något väldigt enkelt. Det handlar om att beskriva en plats. Hur är den? Vad gör den unik? Vad kan den erbjuda? Varje plats i världen har sitt eget platsvarumärke - medvetet eller ej. Platsvarumärket är den känsla som invånare och besökare får och sprider vidare.

Nora kommun har valt att göra ett aktivt platsvarumärkesarbete för att ge en äkta, genuin och lockande bild av Nora.

Hur har platsvarumärket tagits fram?

Sedan september 2017 har en mängd olika grupper samarbetat för att skapa detta platsvarumärke. Genom workshops och möten har representanter från näringsliv, skolor, byalag och andra föreningar berättat vad Nora är för dem. Allt material har samlats in och sammanställts.
En styrgrupp har följt processen och tagit beslut kring utformning och innehåll. Styrgruppen har bestått av Solveig Oscarsson (S), Monica Aune (MP), Helena Wilhelmsson (C), Ulf Wilder (L), Isabell Landström Projektägare, Lars Skoghäll, Inger Multanen, Jörgen Bergström och Håkan Ceder. Projektledare och delprojektledare har varit Ingegerd Hedén respektive Cecilia Lundquist Sundin.

Noras platsvarumärke

Poängen med ett platsvarumärke är inte att göra en snygg logotyp eller en smart slogan. Det handlar om att förmedla en tydlig, trovärdiug och gemensam känsla av platsen. Det görs bäst av dig, dina grannar och andra i kommunen. Därför har vi skapat ett platsvarumärke som ska vara enkelt att använda för alla. Det bygger på en test med formuleringar hämtade från genomförda workshops och möten.

Hur kan det användas?

Det enklaste sättet att använda platsvarumärket är genom de bilder som kommer att kunna laddas hem från den här webbsidan. Kanske vill du ha Nora N:et som bakgrund på mobilen eller datron. Eller dela i sociala medier? Du kan också citera texten fritt när du vill berätta om Nora för vänner, kunder, bekanta eller obekanta.

Nora enligt Nora

Den centrala symbolen i förslaget till platsvarumärke är ett N. Detta N är uppbyggt av en text som skapats i samarbete mellan företag, föreningar, skolor och privatpersoner i hela Nora kommun. En väldigt meningsfull symbol, alltså. Här nedan kan du läsa hela texten. Det är en gemensam beksrivning av platsen där du bor, gjord för att berätta vad Nora är för oss  - och för andra. Känner du igen dig? Dela gärna med dig av dina tankar i formuläret nedan.

Lämna synpunkter på platsvarumärket
N som i Nora

Klicka här för att komma till formuläret

Informationsägare: Kommunförvaltningen
Sidan uppdaterad: 2019-04-09