Information om coronaviruset

Läs om hur Nora kommun och andra myndigheter hanterar spridningen av coronaviruset.

  • Huvudmeny

Nora Platsvarumärke - N som i Nora

Broschyrbild

Varför ett platsvarumärke? Varje plats i världen har sitt eget platsvarumärke, den känsla som invånare och besökare får när de befinner sig på platsen och som de sedan sprider vidare. Platsvarumärke handlar om att förmedla en tydlig, trovärdig och gemensam känsla av en plats.

Nedan finner du många tips om hur du kan använda Nora N-et i ditt företags eller organisations marknadsföring eller ha det för eget bruk.

Du är välkommen att titta i idébanken

  • I det öppna bildarkivet kan du ladda ner N-et för mobil, platta eller datorskärm.Här finns också fria foton från Nora för nedladdning och användning.

Klicka här för att komma till bildarkivet och kunna ladda ned platsvarumärket.länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster

  • Du kan få stöd i användningen av Nora kommuns kommunikationsstrateg.

Skicka din fråga till kommunikation@nora.se

  • Texten i Nora N-et är mättad med information om hur det är att bo och leva Nora. Den finns att läsa, lyssna på och skriva ut. Använd gärna delar av texten i din marknadsföring.

Du hittar den svenska texten här - N som i Nora.

Du hittar en engelsk översättning här - N in English

Här finns en broschyr med ytterligare information om platsvarumärket N som i Nora. öppnas i nytt fönster

Om platsvarumärket

Alla platser har ett varumärke, oavsett om det finns på pränt eller ej. Ett
platsvarumärke är summan av de associationer som finns kring platsen, hos invånare och omvärlden. Låt oss bara en gång för alla göra klart att arbete med platsvarumärken inte handlar om att skapa en logotyp och en slogan. Ett platsvarumärke är så mycket mer än så. N som i Nora är fritt att användas för föreningar, företag och invånare. Här kan du kan läsa om mer om platsvarumärket, bakgrund och arbetsprocess mm.

Vad är ett platsvarumärke?

Platsvarumärke är ett krångligt ord för att beskriva en plats. Hur är den? Vad gör den unik? Vad kan den erbjuda? Varje plats i världen har sitt eget platsvarumärke - medvetet eller ej. Platsvarumärket är den känsla som invånare och besökare får och sprider vidare.Det handlar om att förmedla en tydlig, trovärdig och gemensam känsla av platsen. Nora kommuns platsvarumärkesarbete har genomförts för att skapa en äkta, genuin och lockande bild av Nora.

Nora enligt Nora

Den centrala symbolen är ett N, uppbyggt av en text som skapats i samarbete mellan företag, föreningar, skolor och privatpersoner i hela Nora kommun. En väldigt meningsfull symbol, alltså. Texten finns att ta del av både på svenska och engelska. Det är en beskrivning av Nora som berättar vad Nora är för oss som bor i Nora  - och för andra. Känner du igen dig? Dela gärna med dig av dina tankar i formuläret nedan.

Så används N som i Nora

N-et är en avsändare, ett visuellt kännetecken, för Nora kommun som plats att bo och leva i. Nora kommun har drivit arbetet med platsvarumärket men överlämnar det nu för användning till alla och envar:

  • N som i Nora används för att på ett enhetligt sätt marknadsföra och kommunicera platsen Nora kommun som besöksmål, etableringsort eller plats att bo på.
    Noras platsvarumärke får användas av alla aktörer - företag, föreningar, intresseorganisationer och enskilda - som delar Nora kommuns vision och mål, vill bidra till utveckling av kommunen och arbetar utifrån svenska lagar och regler.
  • Vid all kommunal marknadsföring, till exempel i broschyrer och på affischer, vid evenemang och aktiviteter, ska N-et finnas med och kombineras med Nora kommuns logotyp. Undantag är när N-et inkräktar eller stör verk som har så kallad verkshöjd.
    (Beslut kommunstyrelsen 22 maj 2019)

Hur har platsvarumärket tagits fram?

Sedan september 2017 har en mängd olika grupper samarbetat för att skapa detta platsvarumärke. Genom workshops och möten har representanter från näringsliv, skolor, byalag och andra föreningar berättat vad Nora är för dem. Allt material har samlats in och sammanställts.
En styrgrupp har följt processen och tagit beslut kring utformning och innehåll.

Informationsägare: Kommunförvaltningen
Sidan uppdaterad: 2021-07-22