• A-Ö
  • Om webbplatsen
  • Huvudmeny

Borglig vigsel

Vill du gifta dig borgerligt ska du kontakta oss inom kommunen.

När 2 människor gifter sig betyder det att de lovar varandra kärlek och trohet. Det innebär också att deras relation följer reglerna för äktenskap.
I Sverige kan du gifta dig med någon som har ett annat kön eller samma kön som du.

  • Man och kvinna
  • Man och man
  • Kvinna och kvinna

Vid ett borgerligt bröllop vigs du av en person som länsstyrelsen har utsett. Det kan vara exempelvis någon i kommunen eller en rektor.

Du väljer var du vill gifta dig

Du kan gifta dig i kommunens stadshus eller rådhus. Du kan också gifta dig på en annan plats som du väljer själv. Det kallas privat ceremoni.
En borgerlig vigsel tar ungefär 5 minuter.
Ni väljer om ni vill byta ringar När ni gifter er borgerligt finns det inte någon ceremoni för ringar.
Därför väljer ni själva om ni vill ge varandra varsin ring under vigseln.
 

Hindersprövning behövs alltid

Ni behöver söka om hindersprövning oavsett om ni vill gifta er religiöst eller borgerligt.
Ansökan skickar ni till Skatteverket.
Skatteverket undersöker om det finns något lagligt hinder mot att ni gifter er.
Enligt svensk lag finns följande hinder mot att få gifta sig. Om du eller din partner är:

  • under 18 år och saknar tillstånd från länsstyrelsen
  • nära släkt med den du vill gifta dig med
  • gift redan
  • registrerad partner enligt den tidigare lagen

De svenska hindren gäller för alla som gifter sig i Sverige. De gäller alltså även om ni båda är medborgare i ett annat land eller bor i ett annat land.
Intyget om hindersprövning gäller i 4 månader.

Minst 2 vittnen ska finnas med

Minst 2 personer måste vara med under vigseln för att vittna om att ni har gift er.

Informationsägare:
Sidan uppdaterad: